Museomme juhlavuoden kunniaksi julkaisemme sarjan kirjoituksia, joissa ihmiset jakavat muistojaan ja kokemuksiaan museolta. |
Työskentelin Urajärven kartanon vastaavana oppaana
kesäkaudet 2014 – 2016. Kartanon kannalta tuon ajanjakson
merkittävin tapahtuma oli maamme keskeisen museoalan toimijan Museoviraston päätös lopettaa kartanon avoinnapito. Museovirasto on vuoden 2011 jälkeen sulkenut useita museoitaan, näistä mainittakoon Alikartano, Anjalan kartano,
Cygnaeuksen galleria, Kotkaniemi, Kulttuurien museo, Kuusiston
kartano, Pukkilan kartano, Paikkarin torppa, Suomenlinna-museo ja Yli-Lauroselan
talomuseo. Jotkin näistä museoista ovat avoinna ja
toiminnassa uuden toimijan
voimin, toiset eivät enää ole museoyleisön
saavutettavissa.
Museoviraston ilmoittamaa
lopetuspäätöstä syksyllä 2015 seurasi Urajärven kartanon ystävät – yhdistyksen perustaminen, viraston ja
yhdistyksen väliset neuvottelut sekä museon avoinnapidon siirtyminen
yhdistyksen hoidettavaksi keväällä 2016. Koko suomalaisen
museokentän kannalta kyseessä oli merkittävä ennakkotapaus.
Pikaisesti perustetun yhdistyksen hallituksen jäsenille onnistuneen
neuvottelutuloksen saavuttaminen oli tärkeä etappi mutta se
merkitsi myös työntäyteistä aikaa monine ratkaistavine kysymyksineen, joista
vähäisimpiä eivät olleet kartanomuseon pyörittämisen talouteen
liittyvät.
Urajärven kartanon ystävät - yhdistyksen
ensimmäinen hallitus oli kokoelma Urajärven vakituisia asukkaita sekä
pitkäaikaisia kesäasukkaita, kartanossa työskennelleitä
henkilöitä sekä kartanon alueella toimivien yhdistysten vastuuhenkilöitä.
Hallituksen, kuten myös yhdistyksen jäsenille kartanon
säilyttäminen kaikille avoimena ja saavutettavissa olevana museokokonaisuutena oli
keskeinen toimintaan ryhtymisen peruste. Eräs museon sulkemiseen
liittyvä realistinen uhkakuva nimittäin oli museon esineistön
poissiirtäminen ja tallettaminen Museoviraston kokoelma- ja
konservointikeskukseen Vantaalle, näin on tapahtunut eräille muille
viraston sulkemille museoille. Urajärven kartanon kohdalla tämä
olisi erityisen kohtalokasta, koska museaalisessa mielessä
kartano esineistöineen on rikkomaton kokonaisuus; toisistaan erotettuina
niiden tarina ja historiallinen todistusvoima enemmän kuin
puolittuu.
Yhdistys hallituksineen onnistui siis
tärkeimmässä tehtävässään, Urajärven kartanomuseon säilyttämisessä
museokävijöiden ulottuvilla. Sääty-yhteiskunnan, kartanokulttuurin, von
Heideman – suvun vaiheiden ja suvun viimeisten edustajien, Lillyn ja Hugon
persoonallisten piirteiden ilmentäjänä Urajärven kartano on
ainutlaatuinen kokonaisuus. Urajärven kartanomuseon merkitys on
siten sekä yleisessä että yksityisessä, museo kertoo paitsi laveista
historiallisista kehityskuluista myös mitä intiimeimmistä
yksilöllisistä kohtaloista ja valinnoista. Urajärvelle ja urajärveläisille
kartanomuseo on myös osa paikallisidentiteettiä, jonka arvo ei ole
numeerisesti mitattavissa.
Kuten mikä tahansa museo, Urajärven kartanomuseo
on olemassa museokävijöitä varten, mutta ei vain tämän
hetken tai tulevan vuoden vaan myös tulevien aikojen, sellaistenkin, joita
me nykyisyydessä elävät emme kenties osaa ennalta nähdä. On
tärkeää, että museo elää omassa ajassaan mutta sen olemassaolo ei voi
olla riippuvainen kulloisistakin, kenties lyhytnäköisistä
tarkastelulähtökohdista ja arvovalinnoista. Samoin on tärkeää, että
museossa on elämää ja että siellä tapahtuu, mutta museon merkitys ei ole
tapahtumissa, vaan museossa ja sen kertomassa tarinassa itsessään.
Museo itse on aina, väistämättä, museotoiminnan ytimessä. Mikäli
näin ei ole, museon merkitys hämärtyy. Huonoimmassa vaihtoehdossa
museosta tulee aidosta sisällöstä riisuttu kulissi, jonka kaataminen ei
enää vaadi paljon vaivaa siihen pyrkiviltä.
Toivokaamme, että Urajärven kartanomuseon ja
suomalaisen kulttuuriperinnön puolesta puhuvia ja
työskenteleviä ihmisiä riittää tulevinakin aikoina ja että kartanomuseon
tulevaisuus on kirkas. Sen
ne ansaitsevat ja sen me suomalaiset
ansaitsemme!
Petri Lehtonen, Urajärven kartanon vastaava opas
2014 - 2016
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti